debatt...

igår slökollade jag och andy på tv innan vi somnade och hamnade mitt upp i en het debatt!
tv programmet debatt alltså. my oh my vad roligt det är att se.
Just denna debatt handlade om niqab:


                                       

Själva debattämnet var hurvida dessa kvinnor skulle få möjlighet att jobba tex inom resturangbranshen eller vården.
Jag personligen skulle inte vilja mötas av en sjuksköterska på sjukhuset där jag endast får se ögonen, sen tycker jag givetvis inte man kan tvinga dom att ta av sig sin niqab men detta plagg hör inte hemma på ett sjukhus eller i restaurang. det är min åsikt efter gårdagens program, jag var för de talare. MEN så var det en kvinna som verkligen tyckte dessa kvinnor skulle få samma chans,  och sen till det värsta hon jämnförde niqab med korta kjolar och uringade tröjor. att hon inte tyckte vi kvinnor skulle få gå i sånna kläder, är inte dte lite emotsägande? hon tycker att vi inte ska ha en åsikt om hur muslimska kvinnor ska klä sig, men hon kan kritisera hur vissa svenska kvinnor. hoho. sen kan man ju undra hur ofta en sjuksköterska kommer in i kortkort kjol och jätte uringad tröja? inte så ofta va?

efter det första programet kom ett avsnitt till, vi hoppade av gläjde, detta samtalsämne är inte lika lätt att förklara, det handlade om klasskillnader i dagens samhälle. vissa tycker att man ska jobba sig till framgång och inte få några bidrag alls, medans det andra blocket tyckte att de som redan har framgång och pengar ska skatta mer och hjälpa de fattiga för att själva kunna skapa sig en framgångsrik karriär som tex gå på högskola, utomlandsstudier osv. 

denna debatt blev iofs lite en maktkamp mellan de två blocken, men jag måste nog säga att s fick min röst, alla ska ha samma förutsättningar men så är det inte i dagens samhälle, men då är det inte sen höll jag lite extra på s killen då en tjej från det blåa blocket var sååå dryg. hon satt och pillade i sitt hår och pratade i munnen på alla.

det skulle vara skit kul att vara med i en sånhär debatt, men då måste det vara ett ämne jag brinner för samt är kunnig i... hum undra vad det skulle bli.


nu blev det väldigt långt här. men mitt tips kolla på debatt, man blir allmänbildad!

                                                 


idag ska jag träna och gå ut och äta på hemma (mamma,pappa,andy, andys föräldrar)
imorgon ska jag fika på ett fik i habo/mullsjö samt äta kvällmat hos elleeen
söndag är det fotboll med engis som gäller

MORS.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hmm, kanske skulle delta lite här i diskussionen då :D



Min åsikt är att de inte kan bära sin niquap (stavades det så???) om de ska arbeta inom vården då man ska ha kortärmat på sig. Och som du säger - lite obehagligt att inte kunna se personen i ögonen. Men det kan man nog vänja sig vid. Men just den hygiensiak biten faller det på tycker jag...

Postat av: Jag igen

H-y-g-i-e-n-i-s-k-a

2009-11-04 @ 20:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback